Slimme verkeerslichten van Ford op groen voor hulpdiensten

29-3-2022
  • In noodsituaties kunnen externe factoren waardoor eerstehulpverleners vertraging oplopen, invloed hebben op hoe snel ze ter plaatse kunnen komen. In dergelijke situaties kunnen vertragingen fataal zijn.1

    Ford heeft een verbonden verkeerslichttechnologie getest. Hierbij springt het verkeerslicht automatisch op groen, om duidelijkere routes te bieden voor ambulances, brandweerwagens en politieauto’s.2 Deze technologie kan ook helpen het risico op ongelukken te verkleinen dat wordt veroorzaakt door hulpverleners die door rood rijden.3


  • Of het nu een brandweerwagen is die naar een brand rijdt of een ambulance die op weg is naar een ongeval; het laatste wat je wilt is dat de chauffeur in botsing komt met andere weggebruikers”, aldus Martin Sommer, onderzoeksingenieur, Automated Driving Europe bij Ford Europa.


  • Ook zouden verkeersopstoppingen kunnen worden verminderd als verkeerslichten de timinginformatie voor het verspringen van rood naar groen licht met naderende voertuigen zouden delen.

    De proef maakte deel uit van een breder project waarbij geautomatiseerde en verbonden voertuigen en een netwerkinfrastructuur op snelwegen, in steden en landelijke gebieden werden getest. Dit onderzoek illustreert Fords toewijding aan het toepassen van connectiviteit en innovatie om de rijervaring te verbeteren.



  • Ford technologie verkeerslichten
  • Zo werkt het

    Om de technologie te testen, gebruikte Ford een weg met acht opeenvolgende verkeerslichten in Aken en twee stukken weg met drie opeenvolgende verkeerslichten net buiten de stad. Deze wegen zijn aangelegd door de partners van het project.

    De Ford Kuga Plug-In Hybrid – het testvoertuig – is uitgerust met on-board units (voor communicatie met de infrastructuur) en rapid control prototyping-hardware (voor het uitvoeren van de prototypesoftware in het voertuig). Hierbij fungeerde de Ford Kuga Plug-In Hybrid als ambulance en als passagiersvoertuig voor de verschillende testscenario’s.


  • Ford technologie verkeerslichten
  • Voor het testen van een noodsituatie gaf het testvoertuig een signaal aan de verkeerslichten om het licht op groen te zetten. Nadat het voertuig de kruising was gepasseerd, keerden de verkeerslichten terug naar de normale werking.

    Voor het testen van dagelijkse rijsituaties ontving het testvoertuig de timinginformatie van wanneer de verkeerslichten van rood naar groen en van groen naar rood gingen. De Adaptive Cruise Control met Forward Alert-technologie van Ford paste vervolgens de snelheid van het voertuig aan om ervoor te zorgen dat een groter deel van het verkeer groen licht kreeg.4


  • Ford technologie verkeerslichten
  • Toen het verkeerslicht op rood stond, werd de snelheid van het voertuig ruim voor de kruising teruggebracht om de nadering van het voertuig zodanig te timen dat het verkeerslicht groen werd op het moment dat het voertuig aankwam, bijvoorbeeld van 50 km/u naar 30 km/u.

    Voor voertuigen die voor een rood licht komen te staan, kan de technologie tevens helpen om hard remmen en de stilstandtijd te minimaliseren. Het voertuig ontving de verkeerslichtinformatie ruim voor de kruising en remde eerder af, wat hielp om opstoppingen te verminderen.


  • Het in realtime uitwisselen van gegevens tussen auto’s, hulpdiensten en verkeerslichten met behulp van de nieuwste mobiele telefoontechnologie, maakt het wegverkeer veiliger en efficiënter”, aldus Michael Reinartz, directeur van Consumer Services and Innovation bij Vodafone Duitsland. “Intelligente verkeerslichtregeling helpt levens te redden wanneer elke seconde telt, en vermindert ook onnodige wachttijden en de CO2-uitstoot.



  • Ford technologie verkeerslichten
  • De communicatie tussen voertuigen en verkeerslichten wordt mogelijk gemaakt door C-V2X-technologie (Cellular Vehicle-to-Everything), een uniform platform dat voertuigen verbindt met de infrastructuur langs de weg, andere voertuigen en andere weggebruikers.

    De ingenieurs van Ford hebben dit systeem getest als onderdeel van het project Corridor for New Mobility Aachen-Düsseldorf (ACCorD), gefinancierd door het Duitse federale ministerie voor digitaal en transport en ondersteund door RWTH University Aachen, Vodafone, Straßen. NRW (de wegbeheerder voor Noordrijn-Westfalen) en de stad Aken. Het project liep van januari 2020 tot maart dit jaar.



# # #


1 Experts zijn van mening dat de overlevingskansen van verkeersslachtoffers met maar liefst 40 procent kunnen worden verbeterd als ze slechts vier minuten sneller worden behandeld. https://ffkirnberg.files.wordpress.com/2011/11/rettungsgasse1.pdf

2 Deze functie wordt alleen ontwikkeld voor proefdoeleinden en is momenteel niet beschikbaar voor aankoop.

3 In 2017 waren ambulances in Londen betrokken bij zes ongevallen per dag en 2.265 in het jaar. In 2016 waren dat er 2.297. https://www.mylondon.news/news/health/number-accidents-involving-ambulances-london-15615134

Uit onderzoek blijkt dat in Duitsland 39% van de ambulanceongevallen op kruispunten plaatsvonden wanneer een verkeerslicht op rood stond voor de ambulance. https://publichealth.jmir.org/2021/11/e25897/

4 Bestuurdersassistentiefuncties zijn een aanvulling op en vervangen niet de aandacht, het beoordelingsvermogen en de noodzaak van de bestuurder om het voertuig onder controle te houden.


Nieuws

Nieuws

Laatste nieuws